De Consumentenbond heeft een meldpunt geopend voor consumenten met variabele energiecontracten. Dit naar aanleiding van een uitspraak van het Gerechtshof Amsterdam, waarin werd geoordeeld dat de wijze waarop energieleveranciers tussentijdse tariefswijzigingen doorvoeren, onrechtmatig is. Consumenten die in de afgelopen vijf jaar een variabel energiecontract hadden of momenteel hebben, worden opgeroepen zich te melden.
Achtergrond van de zaak
Een klant van Vattenfall maakte bezwaar tegen tussentijdse tariefsverhogingen. Het Gerechtshof oordeelde dat het wijzigingsbeding in de algemene voorwaarden, waarop deze verhogingen waren gebaseerd, oneerlijk en dus ongeldig is. Aangezien veel energieleveranciers vergelijkbare voorwaarden hanteren, kan deze uitspraak brede gevolgen hebben voor consumenten met variabele contracten.
Oproep aan consumenten
De Consumentenbond roept consumenten op om zich te melden via hun meldpunt voor variabele energiecontracten. Door inzicht te krijgen in het aantal gedupeerden en de omvang van de schade, streven zij ernaar om in gesprek te gaan met energieleveranciers en brancheorganisaties zoals Energie-Nederland. Het doel is om compensatie te realiseren voor de onterecht geïnde bedragen.
Hoe meldt u zich Aan?
Bezoek de pagina over modelcontracten met variabele tarieven voor meer informatie en om u aan te melden. Uw gegevens worden vertrouwelijk behandeld en uitsluitend gebruikt voor dit initiatief.
Blijf op de hoogte
Wilt u op de hoogte blijven van de ontwikkelingen rondom dit meldpunt en andere consumentenzaken? Schrijf u dan in voor de nieuwsbrief van de Consumentenbond en ontvang het laatste nieuws, acties en tips rechtstreeks in uw inbox.